فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

پیش بینی ها و موقعیتهای RFID از سال 2011 تا سال 2021

ارزش تمام شده بازار RFID شامل تگها،کارتخوانها،نرم افزار و سرویسها، برچسبها و دیگر عاملهای موثر در سال 2010 به میزان 5.63 بیلیون دلار خواهد رسید. ارزش این مقدار در سال 2009 برابر با 5.03 بیلیون دلار بوده است. 3.27 بیلیون دلار از مجموع این 5.63 بیلیون دلار مربوط به بخش غیر ماشینی سیستم یعنی تگها و کارتهای RFID می باشد.(و نه کارتخوانها و تجهیزات آنها)

در خورده فروشی سیستم RFID پیشرفت چشمگیری پیدا کرده. بیش از 300 میلیون برچسب RFID در این زمینه در سال 2010 استفاده می شود. همچنین RFID در شکل بلیط های حمل و نقل به میزان 380 میلیون تگ تقاضا خواهد داشت. تگ گذاری حیوانات (مانند خوک،گوسفند و حیوانات خانگی) نیز در اکثر مناطق به یک نیاز ضروری تبدیل شده که به میزان 178 میلیون تگ در این بخش استفاده خواهد شد. این اتفاقات در مناطقی چون چین و استرالیا انجام می شود. در مجموع، 2.31 بیلیون تگ در سال 2010 در مقایسه با 1.98 بیلیون تگ در سال 2009 به فروش خواهد رفت. بیشترین رشد در بخش برچسبهای پسیو UHF RFID می باشد. برای تگهای پسیو UHF بزرگترین مجموعه مربوط به ردیابی اموال می باشد. چنین کاربردی در حدود دهها هزار تگ و حتی بیشتر نیاز خواهد داشت. برگشت سرمایه چنین کاربردهایی بسیار قوی خواهد بود ولی تعداد تگها در هر مورد کوچک خواهد بود. در سال 2009، 550 میلیون تگ پسیو بفروش رفت که در سال 2010 این میزان به 800 میلیون می رسد. به همین دلیل بعضی از کمپانیهای تولید کننده تگ پسیو ظرفیت تولید تگ پسیو و قیمت آنرا افزایش داده و یا خواهند داد.

اما همچنان بزرگترین مصرف کننده دولتها هستند که دارای بخش وسیعی از صنعت RFID در تگذاری حیوانات، بلیط های حمل و نقل، شناسایی افراد و غیره است که بازخورد خوبی را برای آنها بهمراه خواهد داشت و باعث بالارفتن راندمان و امنیت می شود. برای مثال در سال 2010، 178 میلیون تگ برای حیوانات و شناسایی حیوانات خانگی بکار می رود که هر تگ در حدود 97 سنت آمریکا برای هر کدام هزینه دارد.

رشد بخش بازرسی RFID که شامل کارتخوانهای RFID می باشد از0.92 بیلیون دلار در سال 2010 به 4.99 بیلیون دلار در سال 2021 افزایش خواهد یافت. 

بزرگترین بخشها بر اساس تعداد و ارزش:

بر طبق تحقیقات IDTechEx بزرگترین بخش براساس تعداد بیشتر تگ مربوط به کارتهای بدون تماس(فرکانس HF، برای حمل و نقل،دسترسی های امنیتی، خرید و فروش و...) با 450 میلیون تگ می باشد. بعد از آن بلیطهای RFID(با فرکانس HF و برای حمل و نقل) با 380 میلیون تگ و سپس تگهای استفاده شده در بخش پوشاک(با فرکانس UHF) به میزان 300 میلیون تگ قرار دارند. بر اساس ارزش در سال 2010 بیشتراز 1 بیلیون دلار صرف کارتهای RFID و 240 میلیون دلار در تگ گذاری گذرنامه ها خرج شده است. 36 میلیون دلار نیز برای تگهای بخش پوشاک صرف شده است. 

سازگاری RFID بوسیله استاندارد:

سلسله مراتب خصوصیات RFID براساس هزینه های تگ RFID در چارت زیر نشان داده شده است. اندازه گیری ها بر اساس میلیون دلار آمریکا می باشد.

 

 

RFID براساس مناطق:

 در سال 2010، 43 درصد از تگهای RFID در آمریکای شمالی به فروش رفته است. IDTechEX معتقد است در آینده RFID در چین بسیار وسیع خواهد شد. چین ظرفیت تولید RFID خود را با اضافه کردن شرکتهای جدید افزایش خواهد داد در حالیکه اروپا و آمریکا در تهیه تگها کاهش اقتصادی خواهد داشت دولت چین حمایت کاملی را از این صنعت به عمل خواهد آورد و از قدرت خود برای تشویق کمپانی ها به استفاده از RFID استفاده می کند.

در حال حاضر چین بیشترین درخواستها را در زمینه RFID دارد که از نظر ارزش مالی از بقیه کشورها بیشتر است. چین افزون بر 1 میلیارد در زمینه کارتهای شناسایی ملی برای افراد، و 6 میلیارد دلار در سیستمهای پیاده سازی شده درآمد داشته است. در سال 2009/2010 رویدادهای RFID در چین به 5 برابر بزرگتر از بزرگترین رویدادهای RFID در آمریکا و اروپا رسیده است. در آخر بزرگترین تولیدی آنها تگها خواهدبود، زیرا بزرگترین صادر کنندگان تگها در این کشور خواهند بود. 

RFID های اکتیو و فعال با WSN ها ادغام خواهند شد:

بطور سنتی RFID های فعال از یک تگ و یک باطری به منظور بالابردن برد خواندن و یکسری قابلیتهای اضافی به تگ همانند سنسورها استفاده می شود. سپس سیستمهای مکان یابی بلادرنگ(Real Time Locating System) به بازار آمد. در یال 2010 این دو بخش در مجموع 610 میلیون دلار ارزش داشتند که 225 میلیون دلار بر روی تگها هزینه شده و باقی آن بر روی نرم افزار، زیرساختها و سرویسها می باشد. هم اکنون WSN ها وجود دارند که در RFID و RTLS قابلیتهای جدیدی برای ایجاد WSN اضافه شده است اما استاندارهای ادغامی جدیدی ایجاد شده همانند ZigBee که بخشی از سنسورها می باشد.

بالغ بر 20 میلیون تگ ZigBee تا کنون فروخته شده و بمنظور تشکیل شبکه مش برای اندازه گیری های الکتریکی هوشمند و جلوگیری از نیاز برای خواندن دستی اندازه ها و پاسخ دهی سریعتر کاربرد دارد. 

بازار بر اساس تثبیت موقعیت ذنجیره ارزش:

در شکل زیر ریز موقعیتهای ذنجیره ارزش در سال 2010 در تکنولوژی RFID آمده است.



منابع:


http://www.energyharvestingjournal.com

http://rfidnews.org

 

منبع فارسی: مشورت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد